› In English

Ajoneuvovero

Ajoneuvovero on ajoneuvon liikenteessä oloon perustuva päiväkohtainen vero. Ajoneuvovero jakaantuu perusveroon ja käyttövoimaveroon, jota peritään muista kuin bensiiniä käyttävistä henkilö-, paketti- ja kuorma-autoista. Ajoneuvoveron keräämisestä vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom. Ajoneuvon rekisteriin merkitty omistaja tai haltija on velvollinen suorittamaan ajoneuvosta ajoneuvoveroa rekisteriin merkityltä omistus- tai haltijuusajaltaan. Jos rekisteriin on merkitty sekä omistaja että haltija, verovelvollinen on haltija.

Ajoneuvoveron historia ja tausta

Ajoneuvojen käytön verotus alkoi Suomessa jo vuonna 1922, jolloin autoista alettuun leimaverolakiin perustuen periä moottoritehoon suhteutettua veroa. Ajoneuvoveroa uudistettiin 1930-luvun lopulla, kun verotasoltaan huomattavasti edullisempaa dieselöljyä käyttävät autot alkoivat yleistyä. Ns. käyttövoimaveroa alettiin periä polttoaineen alemman verotason kompensoimiseksi muilta kuin bensiiniä käyttäviltä henkilö- ja pakettiautoilta. Moottoriajoneuvovero muutettiin samalla ajoneuvon omamassan tai kokonaispainon perusteella määräytyväksi. Vuonna 1965 bensiinikäyttöiset ajoneuvot vapautettiin kokonaan ajoneuvoverosta. Vuonna 1976 valtiontaloudellisista syistä kaikilta liikennekäytössä olevista yksityisessä käytössä olevista henkilöautoista kannettiin erityinen kokonaispainoon perustuva käyttömaksu, joka oli käytössä vain yhden vuoden.

Keväällä 1993 autoveroa alennettiin ja alentunut verokertymä päätettiin korvata kaikkia henkilö- ja pakettiautoja koskevalla vuotuisella ajoneuvoverolla. Uusista autoista kerättiin aluksi suurempaa ajoneuvoveroa, koska niiden hankinnassa oli sovellettu alempaa autoveron tasoa. Ajoneuvovero jaettiin perusveroon ja käyttövoimaveroon vuoden 2004 lakiuudistuksessa ja laki muuttui samalla päiväkohtaiseksi veroksi. Vuoden 2007 lakiuudistuksessa ajoneuvovero muutettiin hiilidioksidipäästöistä riippuvaksi, mutta laskentatapa muuttui vasta vuonna 2011 tietojärjestelmämuutosten viemän valmisteluajan vuoksi. Veron määrä on määritetty erikseen jokaiselle hiilidioksidigrammamäärälle.

Käyttövoimaveron perusteena on ollut dieselpolttonesteen bensiiniä alempi verotus, joka on kuljetusalan kannalta tärkeä kilpailutekijä.

Ajoneuvoveron perusveron perusteet

Perusvero määräytyy tyyppihyväksynnässä määritetyn hiilidioksidipäästön perusteella henkilöautolla, jonka kokonaismassa on enintään 2 500 kg ja joka on otettu ensimmäisen kerran käyttöön 1.1.2001 tai sen jälkeen, sekä henkilöautolla, jonka kokonaismassa on yli 2 500 kg ja joka on otettu ensimmäisen kerran käyttöön 1.1.2002 tai sen jälkeen. Pakettiauton perusvero määräytyy hiilidioksidipäästön perusteella, jos auto on otettu ensimmäisen kerran käyttöön 1.1.2008 tai sen jälkeen. Ajoneuvoveron perusvero perustuu auton valmistajan ilmoittamaan tyyppihyväksynnän yhteydessä tehtyjen normisyklin mukaisten mittausten aikaiseen hiilidioksidipäästöjen määrään. Jos ajoneuvo on otettu käyttöön ennen edellä mainittuja ajankohtia tai sille ei ole määritetty tyyppihyväksynnässä hiilidioksidipäästöä, perusvero määräytyy ajoneuvon kokonaismassan perusteella. (HE 33/2015 vp)

Ajoneuvovero kerätään tyypillisesti vuodeksi etukäteen, jolloin perittävä vero sisältää veron muutosvaiheessa eri taulukoiden mukaan määrättyjä päiväkohtaisia veroja.

Autot, joiden päästöt on ilmoitettu NEDC-mittauksen mukaisena

Henkilö- ja pakettiautojen päästöt mitattiin vuosiin 2018-2019 asti NEDC-mittaustavan mukaisena. NEDC-mittauksen mukaiset verotaulukot on esitetty ajoneuvoverolain verotaulukosssa 1. Perusveron määrä on nollapäästöisille autoille tällä hetkellä 53,29 euroa vuodessa ja esimerkiksi päästötasolla 150 CO2 g/km 169,9 euroa vuodessa.

Autot, joiden päästöt on ilmoitettu WLTP-mittauksen mukaisena

WLTP-mittauksen mukaisesti tyyppihyväksyttyjen autojen ajoneuvovero perustuu ajoneuvoverolain verotaulukkoon 1A.

Ajoneuvoveron määrä on 53,29 euroa vuodessa, jos hiilidioksidipäästö on 0 tai 1 grammaa kilometrillä, 202,21 euroa vuodessa päästötasolla 150 CO2 g/km ja 654,44 euroa vuodessa, kun päästö on 400 grammaa tai enemmän.

Sähköautojen perusveron määrä on alin veron määrä, eli 53,29 euroa vuodessa. Nollapäästöisille autoille, eli autoille, joiden käyttövoimana on yksinomaan sähkö tai vety ja jotka on otettu käyttöön ensimmäisen kerran 1.10.2021 tai sen jälkeen, perusveron määrä on kuitenkin 1.10.2023 alkaen verotaulukon alin veron määrä korotettuna 17,80 sentillä, eli 118,26 euroa vuodessa. Korkeampi ajoneuvovero johtuu siitä, että sähköautoilta poistettiin hankinnan yhteydessä maksettava autovero 1.10.2021.

Kokonaismassan perusteella laskettava perusvero

Kokonaismassan perusteella määräytyvä perusvero on 222,65—632,18 euroa vuodessa. Vero on 222,65 euroa, kun ajoneuvon kokonaismassa on enintään 1 300 kilogrammaa ja 632,18 euroa, kun kokonaismassa on 3 401 kilogrammaa tai enemmän. Kokonaismassaan perustuva vero on määritetty sadan kilogramman välein. Kokonaismassan mukaan määräytyvä vero on jonkin verran alempi kuin hiilidioksidipäästön perusteella määräytyvä vero.

Käyttövoimaveron perusteet

Ajoneuvoveron käyttövoimaveroa kannetaan henkilö-, paketti- ja kuorma-autoista, jotka käyttävät polttoaineena muuta kuin moottoribensiiniä. Valtiontaloudellisen tarkoituksensa lisäksi käyttövoimaverolla tasoitetaan eri tavoin verotettuja polttoaineita käyttävien henkilöautojen erisuuruisia käyttökustannuksia autoilijoille. Henkilöautojen käyttövoimaveron taso on yhteydessä liikennepolttoaineiden verotasoon. Pakettiautojen ja kuorma-autojen käyttövoimaverolla ei ole vastaavaa verotusta tasaavaa vaikutusta. Kuorma-autojen käyttövoimavero toteuttaa EU:n lainsäädännössä edellytetyn raskaiden ajoneuvojen vuotuisen veron keräämisvelvoitteen.

Dieselkäyttöisten henkilöautojen käyttövoimavero on 5,5 senttiä/vrk auton jokaiselta alkavalta 100 kilogrammalta. Sähköautoilla käyttövoimaveron määrä on 1,5 senttiä/vrk, ladattavilta bensiinihybrideiltä 0,5 senttiä/vrk, ladattavilta dieselhybrideiltä 4,9 senttiä/vrk ja metaania käyttäviltä autoilta 3,1 senttiä/vrk jokaista alkavaa 100 kiloa kohti.

Kuorma-autoilla käyttövoimavero riippuu akselien määrästä sekä siitä, käytetäänkö kuorma-autoa puoliperävaunun tai varsinaisen perävaunun vetoon.

Ajoneuvoveron määrä ja kertymä

Ajoneuvoveron kertymä on viime vuosien aikana hieman pienentynyt keskimääräisten päästöjen alentuessa. Ajoneuvoveroa kerättiin 1 104 miljoonaa euroa vuonna 2022. Tästä perusveron osuus on noin 60 prosenttia ja käyttövoimaveron noin 40 prosenttia. Perusveron tuotosta 555 miljoonaa euroa kertyi henkilöautoista ja 101 miljoonaa euroa pakettiautoista. Keskimääräinen rekisterissä olevilta henkilöautoilta kannettava ajoneuvoveron perusvero vuodelta 2022 on noin 190 euroa vuodessa. Vastaavasti pakettiautojen keskimääräinen perusvero on noin 338 euroa vuodessa. (Valtion budejtti 2023)

Myös matkailuautot ovat ajoneuvoveron alaisia ja niiden perusvero määräytyy samoin kuin henkilö- ja pakettiautojen vero. Matkailuautoille ei kuitenkaan mitata EU-tyyppihyväksynnässä hiilidioksidipäästöjä, jolloin niiden vero määräytyy yleensä kokonaismassan mukaan. Matkailuautojen keskimääräinen ajoneuvoveron perusvero on noin 550 euroa vuodessa. Käyttövoimaveroa matkailuautosta maksetaan pakettiauton verokannalla, joka on henkilöautojen verokantaa alempi.

Viimeisimmät ajoneuvoveron muutokset

Ajoneuvoveron perusveroa korotettiin viimeksi vuosina 2017 ja 2019. Vuoden 2020 alussa ajoneuvoveron perusveroa laskettiin noin 50 miljoonalla eurolla vuodessa.

Lisätietoja ja lähteitä

Linnakangas, Esko. 2014. Historiallinen verokirja.

Lisätietoa ajoneuvoverosta Traficomin sivuilla