Ennuste eri käyttövoimien yleistymiselle
- tiekartta vuoteen 2040
Autoalan laatimat käyttövoimaennusteet kuvaavat eri käyttövoimien tulevaa kehitystä henkilö-, paketti-, kuorma- ja linja-autokannassa. Sähköistymistä voitaisiin alkavalla hallituskaudella nopeuttaa huomattavasti määrätietoisin toimin.
Kayttovoimaennusteet_2023_06_13 (pdf) (2.4 MB)
EU-lainsäädäntö ja kansalliset toimet ohjaavat kohti sähköistyvää liikennettä
Sähköautojen kysyntä on viime vuosina ollut kasvussa, sillä mallivalikoima on laajentunut ja julkisen latausverkoston laajenemisen seurauksena huolet sähköauton toimintamatkan riittävyydestä ovat hälventyneet. Lisäksi sähköistymistä ovat nopeuttaneet sähköauton edulliset käyttökustannukset polttomoottoriautoihin verrattuna. Täyssähköautojen suhteellinen kysyntä on tänä vuonna kasvanut poikkeuksellisen nopeasti, sillä vuosina 2021–2022 tehdyt tilaukset ovat päätymässä toimitukseen. Vuonna 2021 alkanut komponenttipula ja tuotannon pullonkaulat ovat pidentäneet merkittävästi ladattavien autojen toimitusaikoja.
Sähköisten autojen mallivalikoimaa ja tarjontaa on laajentanut erityisesti EU:n linjaus uusien autojen hiilidioksidipäästöjen raja-arvoista, jonka mukaan kaikkien uutena rekisteröitävien henkilö- ja pakettiautojen tulee viimeistään vuonna 2035 olla nollapäästöisiä. Säädös edellyttää käytännössä, että kaikki uudet autot ovat vuodesta 2035 alkaen sähkö- tai vetykäyttöisiä tai käyttävät polttoaineena yksinomaan synteettisiä hiilineutraaleja polttoaineita. Myös kuorma- ja linja-autojen hiilidioksidiraja-arvojen kiristämistä koskeva asetus on parhaillaan EU-parlamentin käsiteltävänä. EU:n ajoneuvovalmistajille asettamien hiilidioksidipäästöjä koskevien raja-arvojen tavoitteena on avata tietä siirtymälle fossiilisista polttoaineista hiilineutraaleihin vaihtoehtoihin, jotta liikenteen päästöjä voitaisiin ilmastosopimuksen mukaisesti hallitusti vähentää.
Sähköautojen kysyntää ovat viime vuosina lisänneet muun muassa vuosina 2018–2022 toteutettu täyssähköisten henkilöautojen hankintatuki, nollapäästöisten henkilö- ja pakettiautojen autoveron poisto lokakuussa 2021, nolla- ja vähäpäästöisten työsuhdeautojen vuosina 2021–2022 voimaan tulleet verokannusteet sekä sähköisten paketti- ja kuorma-autojen hankintatuet.
Täyssähköisten henkilöautojen hankintatuki päättyi viime vuonna ja ladattavien työsuhdeautojen etuudet ovat voimassa vuoden 2025 loppuun asti. Sähköisten paketti- ja kuorma-autojen hankintatuen on määrä jatkua vuoden 2024 loppuun asti.
Poikkeuksellisen matalaksi jäävät ensirekisteröintilukemat hidastavat sähköistymistä
Sähköautojen kysyntää rajoittavat ensisijaisesti sähköautojen
korkea hankintahinta sekä rajalliset kotilatausmahdollisuudet, sillä kaikilla
kotitalouksilla ei ole mahdollisuutta ladata autoa kotonaan. Kerros- ja
rivitalomaisessa asuinrakenteessa kotilatauspisteiden toteuttaminen on edennyt
verrattain hitaasti ja sähköistyminen on edennyt ensisijaisesti pientalossa
asuvien autojen autohankintoina.
Vielä lähivuosina sähköistymistä hidastaa myös akkujen saatavuus, joka rajaa uusien sähköautojen tarjontaa ja pitää toimitusajat keskimääräistä pidempänä.
Sähköistymisen merkittävin jarru on ensirekisteröintien
vaatimattomaksi jäävä määrä. Talouden taantuma, korkeana jatkuva inflaatio ja
yhä kasvava korkotaso ovat heikentäneet kotitalouksien ostovoimaa ja yritysten
investointimahdollisuuksia. Autokannan kierto on hidastunut huomattavasti koronapandemian
alusta lukien. Ensirekisteröintien määrän ennakoidaan jäävän poikkeuksellisen
matalalle vuosina 2023-2028. Ensirekisteröintien vähentyessä myös autokannasta
poistuvien autojen määrä vähenee ja autokannan keski-ikä kasvaa.
Viime vuonna noin 18 prosenttia ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli täyssähköautoja. Vuoteen 2025 mennessä osuuden on ennakoitu kasvavan hieman 42 prosenttiin ja vuoteen 2030 mennessä lähes 70 prosenttiin. Täyssähköisiä henkilöautoja on autokannassa vuonna 2030 noin 500 000 ja 1 miljoonan täyssähköauton raja ylitettäisiin vuonna 2035.
Ladattavien hybridien kysynnän ennakoidaan vielä lähivuosina
olevan vahvaa, mutta kääntyvän laskuun, sillä pakokaasupäästöjen mittausmenetelmät
muuttavat ladattavien hybridien akkuvaatimuksia ja nostavat tulevina vuosina
niiden hintaa. EU-sääntely ei salli myöskään ladattavien hybridien
ensirekisteröintiä vuodesta 2035 alkaen, ja niiden kysynnän ennakoidaan
kääntyvän alenemaan. Ladattavien hybridien osuus autokannasta oli viime vuonna
noin 19 prosenttia ja sen on ennakoitu alenevan noin 16 prosenttiin vuoteen
2025 mennessä. Autokannassa arvioidaan vuonna 2030 olevan noin 220 000
lataushybridiä. Näin ollen ladattavien henkilöautojen määrä olisi vuonna 2030
yhteensä 720 000.
Käyttövoimaennusteiden mukaan valtaosa autoista on vielä pitkään polttomoottoriautoja, vaikka uusien polttomoottoriautojen myynti loppuisikin vuonna 2035. Kahden miljoonan polttomoottoriauton raja alitettaisiin käyttövoimaennusteen mukaan vuonna 2032 ja vielä vuonna 2040 autokannassa ennakoidaan olevan noin 1,2 miljoonaa polttomoottoriautoa.
Myös sähkökäyttöisten pakettiautomallien valikoima on laajentunut
ja saatavuus on parantunut. Hankintatuet
ovat piristäneet pakettiautojen kysyntää. Viime vuonna sähköpakettiautojen
osuus ensirekisteröinneistä kasvoi noin 6 prosenttiin ja tänä vuonna osuuden
arvioidaan nousevan jo noin 13 prosenttiin. Vuoteen 2025 mennessä sähköisten pakettiautojen
osuuden rekisteröinneistä ennakoidaan kasvavan noin 26 prosenttiin ja vuoteen
2030 mennessä noin 50 prosenttiin.
Kuorma-autoilla sähköistyminen etenee hitaammin, mutta nopeutuu vuosikymmenen lopulla
Kuorma-autokannassa sähkö yleistyy akkujen korkean hinnan, rajatun
toimintamatkan ja hitaasti rakentuvan julkisen kuorma-autoille soveltuvan
latausinfran takia hitaasti. Suomessa tieliikenteen ajoneuvoyhdistelmät ovat huomattavasti
raskaampia kuin keskimääräinen Euroopassa. Raskaiden ajoneuvoyhdistelmien
sähköistäminen edellyttää ajoneuvoilta suurempaa akkukapasiteettia. Myös
erilaiset sähköiset akseliratkaisut ovat tulevaisuudessa vaihtoehto vähentää
raskaimpien ajoneuvoyhdistelmien päästöjä.
Kuorma-autoliikenteessä biokaasu on kustannustaloudellinen vaihtoehto dieselkuorma-autolle, sillä nesteytettyä biokaasulla kuorma-auton toimintamatka on lähes sama kuin dieselillä. Myös ensimmäisiä vetykuorma-autoja ennakoidaan rekisteröitävän jo lähivuosina, kun vedyn ensimmäiset jakeluasemat saadaan käyttöön. Vety yleistyy laajemmin kuorma-autoliikenteessä näkyvämmin vasta ensi vuosikymmenellä.
Suomen noin 100 000 kuorma-autosta yli 80 prosenttia on
dieselkäyttöisiä vielä vuonna 2030.
Sähköistymisen nopeuttamiseen on monia lyhyen ja pitkän aikavälin toimenpiteitä
Käyttövoimamurrosta voidaan nopeuttaa erityisesti lähivuosina
monin erilaisin keinoin. Perusennusteen rinnalle laaditussa skenaariossa, jossa
toteutetaan erilaisia sähköistymistä nopeuttavia toimia, sähköautojen määrä
autokannassa on noin 250 000 autoa suurempi kuin perusennusteessa. Nopeamman
sähköistymisen skenaariossa kahden miljoonan polttomoottoriauton raja
alitettaisiin jo vuonna 2030 ja yhden miljoonan täyssähköauton raja
ylitettäisiin jo vuonna 2033.
Sähköistymisen toimenpidepakettiin kuuluvat muun muassa
vähäpäästöisten autojen autoveron alentaminen, nelivuotinen hankintakannuste
täyssähköisille henkilöautoille, sähköisten työsuhdeautojen veroetuuksien
jatkaminen vuoteen 2028 asti, paketti- ja kuorma-autojen hankintatukien
jatkaminen, sähkön lisääminen osaksi jakeluvelvoitetta, satunnaisten
kierrätyspalkkioiden toteuttaminen sekä erilaiset lataus- ja jakeluinfratuet.
Toimenpidepaketti pitää sisällään myös kaasukuorma-autojen kysynnän
edistämistoimia.
Käyttövoimakannusteiden ja autokannan kierron nopeuttamisen skenaariossa ensirekisteröintien kasvaessa myös autokannasta poistuvien autojen määrä kasvaa.