› In English

Auton polttoaineenkulutus ja päästöt

Auton polttoaineenkulutukseen vaikuttavat auton tekniset ominaisuudet, sääolosuhteet, ajotavat sekä auton kuormitus. EU-lainsäädännön mukaisissa päästö- ja kulutustesteissä nämä tekijät on vakioitu. Näin mittaustuloksista on saatu keskenään vertailukelpoisia ja auton ostajan on mahdollista vertailla eri autojen päästöjä ja polttoaineenkulutusta.

Euroopassa kulutusarvojen ilmoittamista autojen markkinoinnissa säätelee direktiivi kuluttajien mahdollisuudesta saada uusien henkilöautojen markkinoinnin yhteydessä polttoainetaloutta ja hiilidioksidipäästöjä koskevia tietoja (2017/948 ja 1999/94/EY) ja Suomessa valtioneuvoston asetus autojen polttoaineenkulutuksen ja hiilidioksidipäästöjen ilmoittamisesta (9.11.2000/938). Lain mukaan kulutuksesta saa auton markkinointimateriaalissa ilmoittaa vain tyyppihyväksynnän päästömittauksen mukaiset tiedot.

Autolle ilmoitetut yhdistettyä kulutusta kuvaavat arvot on tarkoitettu eri automallien väliseen vertailuun. Niitä tulkittaessa on huomattava, että ne perustuvat laboratoriossa tehtävään keskivertoajoa jäljittelevään mittaukseen, eivätkä ne kuvaa tarkalleen auton kulutusta liikenteessä ajettaessa.

Autojen polttoaineenkulutuksen ja päästöjen mittaustapa muuttui vuosina 2017–2019. Vuoteen 2019 asti markkinoilla oli vielä aiemmalla ns. NEDC-mittauksella hyväksyttyjä automalleja. Vuodesta 2018 alkaen uusissa autoissa on käytetty uuden ns. WLTP-mittauksen mukaisia päästö- ja kulutuslukemia. Uusi mittaustapa kuvaa aiempaa paremmin auton kulutusta liikennekäytössä. WLTP-mittaus poikkeaa merkittävästi aiemmasta mittauksesta muun muassa suurempien nopeuksien, muuttuvien kuormitustilanteiden, suuremman hyötykuorman ja alemman mittauslämpötilan takia. Tämän takia WLTP-mittauksen tulokset ovat 20-30 prosenttia korkeampia kuin NEDC-mittauksen tulokset. Vaikka ilmoitetut päästö- ja kulutusarvot ovatkin uudella mittaustavalla aiempien automallien arvoja suurempia, WLTP-hyväksytyt autot eivät kuluta NEDC-hyväksyttyjä malleja enempää polttoainetta, vaan kyse on mittaustavan muutoksesta.

Auton käyttö liikenteessä poikkeaa yleensä selvästi laboratoriossa tehdyistä mittauksista, vaikka ne pyrkivätkin kuvaamaan todellisia liikennetilanteita. Autojen energian- ja polttoaineenkulutukseen vaikuttavat muun muassa kuljettajan ajotapa, ajonopeus, lämpötila, keli- ja ajo-olosuhteet sekä auton kuormaus. Ladattavilla autoilla energiankulutukseen ja toimintamatkaan sähköllä vaikuttavat lisäksi lataustavat sekä akkukapasiteetti.

Ladattavan hybridiauton kulutus voi poiketa merkittävästi ilmoitetuista kulutusarvoista auton käyttö- ja lataustavoista riippuen. Autoa tulee ladata viimeistään akkujen tyhjennyttyä, jotta ajoneuvon kulutus pysyy alhaisena.

Ajotavalla, auton säännöllisellä huollolla, rengasvalinnalla ja oikeilla rengaspaineilla on mahdollista alentaa polttoaineen kulutusta huomattavasti.

Lisätietoja päästöistä, polttoaineen kulutuksesta ja auton valinnasta

Information om bränsleförbrukningen på svenska

CO2 labelling of cars

Traficomin Autovertaamo

Ilmastopaneelin autokalkulaattori

Kulutustietokortti