› In English

RDE eli Real Driving Emissions -mittaus

EU on ottanut syyskuussa 2017 käyttöön liikenteessä tehtävän RDE-mittauksen (Real Driving Emissions), jolla täydennetään laboratoriossa tehtävää WLTP-mittausta. RDE-testin raja-arvot koskevat aluksi ainoastaan typen oksidien ja pienhiukkasten määrää.

RDE-mittaus tehdään liikenteessä ajaen, siis käytännön olosuhteissa. RDE-testin tavoitteena on antaa totuudenmukainen kuva päästöistä ajon aikana ja varmistaa, että ajoneuvot ovat vähäpäästöisiä myös todellisissa liikenneolosuhteissa, eivätkä vain tarkoin säännellyissä laboratorio-olosuhteissa. EU on ensimmäinen alue maailmassa, joka ottaa käyttöön päästöjä todellisissa liikenneolosuhteissa määrittävän mittaustavan.

RDE-testi on otettu vaiheittain käyttöön vuodesta 2017 alkaen. Sitä on sovellettu uusiin tyyppihyväksyttäviin henkilöautoihin syyskuusta 2017 alkaen ja kaikkiin uusiin ensirekisteröitäviin henkilö- ja pakettiautoihin 1.9.2019 alkaen.

RDE-testi ei ole samalla tavoin toistettavissa kuin laboratoriossa tehtävät mittaukset. Jos samaa ajoneuvoa ajetaan useita kertoja RDE-testissä, tulokset poikkeavat aina edellisistä mittauksista, sillä esimerkiksi pysähdysten määrä ja säätilan muutokset vaikuttavat mittaustuloksiin. Niinpä RDE-testin tuloksia ei kirjata tyyppihyväksyntätodistukselle samantapaisina tarkkoina mittausarvoina kuin laboratoriossa tehtävän WLTP-testin tulokset, vaan RDE-testin tulos on hyväksytty tai hylätty.

RDE-testin raja-arvoina käytetään samoja Euro 6 -raja-arvoja kuin laboratoriomittauksessa, mutta niihin sovelletaan korjauskertoimia. RDE-testi otetaan käyttöön kaksivaiheisesti siten, että vuosina 2017–2020 RDE-mittauksen typen oksidipäästöt saavat ylittää Euro 6 -raja-arvot kertoimella 2,1 (CF TEMP) ja pienhiukkaspäästöt kertoimella 1,5. Vuoden 2021 alussa typen oksidien kerroin aleni 1,43:een (CF FINAL). Syyskuussa 2024 voimaan astuva euro 6e -pakokaasupäästövaatimus alentaa kertoimen typen oksideilla 1,1:een ja hiukkaspäästöilä 1,34:ään. 

RDE-testillä ei ole vaikutusta ajoneuvojen verotukseen, sillä vaikka siinäkin mitataan hiilidioksidipäästöt, niitä ei dokumentoida auton tietoihin.

Lisätietoja RDE-mittauksesta