› In English

Pakokaasupäästöjen ja polttoaineenkulutuksen mittaustapa

Autojen tyyppihyväksyntään liittyvät pakokaasupäästöjen ja polttoaineenkulutuksen mittaukset tehdään laboratorio-olosuhteissa tarkoin määritellyin ajovastuksin. EU:ssa otettiin syyskuussa 2018 käyttöön uusi WLTP-päästömittaus (Worldwide harmonised Light-duty Vehicles Test Procedure). Henkilö- ja pakettiautojen päästöjä on EU:ssa aiemmin säännelty NEDC (New European Driving Cycle) -mittausmenetelmällä.

Uuden mittausjärjestelmän tavoitteena on ollut kuvata nykyistä mittaustapaa paremmin todellisessa liikenteessä syntyvä päästöjä. NEDC-sykli on tehty eri ajoneuvovariaatioiden vertailuun ja sen tuottamien päästö- ja kulutustulosten ei ole ollut tarkoitus kuvata tarkalleen liikenteessä syntyviä päästöjä.

NEDC-päästöjä käytettiin vielä vuoden 2020 loppuun asti WLTP-päästöjen rinnalla hiilidioksidipäästöjen monitoroinnissa.

Vuoden 2019 alusta asti kaikille henkilöautoille on tilastoitu WLTP-mittauksen mukaiset hiilidioksidipäästöt. Eri mittaustavoilla ilmaistut päästöt eivät ole vertailukelpoisia. Tälle sivulle on koottu hiilidioksidipäästöjen kehitys sekä NEDC- että WLTP-mittaustavalla.


Ensirekisteröityjen henkilöautojen hiilidioksidipäästöt vuosittain WLTP-arvoina (g/km)

Palauta Ohje Tulosta Lataa excel
Voit muokata taulukkoa ja tietojen esitysjärjestystä valitsemasi lajittelukriteerin mukaan. Sarakeotsikkoa klikkaamalla taulukon rivit asettuvat joko aakkosjärjestykseen tai kyseisen sarakkeen lukujen väliseen suuruusjärjestykseen. Takaisin taulukon alkuperäiseen muotoon pääset ”Palauta” –painikkeella.
Vuosi Henkilöautot keskimäärin Bensiini Diesel *) Metaani Ladattava hybridi, bensiini Ladattava hybridi, diesel
2019 139,3 143,9 162,3 114,6 52,4 41,4
2020 122,6 137,8 155,3 113,1 42,9 31,5
2021 103,2 129,9 150,9 105,9 38,9 33,7
2022 88,8 125,7 147,3 106,2 33,3 32,6
2023 64,4 122,6 146,8 106,3 27,1 27,2
2024-01-02 09:15
Traficom, Netwheels Mittaristo ja Traficomin liikenneasioiden rekisteri

*) Käyttövoimakohtaiset dieselautojen arvot eivät sisällä matkailuautoja eivätkä tilataksien kokoluokan henkilöautoja. Vuosina 2022-2023 noin puolet ensirekisteröidyistä dieselautoista on ollut matkailuautoja tai yli 5-paikkaisia tyypillisesti pakettiautokorisista autoista rakennettuja tila-autoja.

Ensirekisteröityjen henkilöautojen hiilidioksidipäästöt (NEDC), g/km

Palauta Ohje Tulosta Lataa excel
Voit muokata taulukkoa ja tietojen esitysjärjestystä valitsemasi lajittelukriteerin mukaan. Sarakeotsikkoa klikkaamalla taulukon rivit asettuvat joko aakkosjärjestykseen tai kyseisen sarakkeen lukujen väliseen suuruusjärjestykseen. Takaisin taulukon alkuperäiseen muotoon pääset ”Palauta” –painikkeella.
Vuosi Henkilöautot keskimäärin Bensiini Diesel Metaani Ladattava hybridi, bensiini Ladattava hybridi, diesel
2006 179,3 180,0 175,9
2007 177,4 178,9 173,1
2008 163,1 166,5 159,5
2009 157,3 157,2 157,5
2010 149,6 149,5 149,6
2011 144,8 143,9 145,7
2012 139,7 138,8 141,2
2013 132,4 131,3 134,7
2014 128,4 127,2 130,4 97,2 59,2 48,0
2015 123,6 122,8 126,7 92,9 51,2 48,0
2016 120,6 120,1 124,5 92,8 50,8 48,8
2017 118,8 118,5 126,2 97,5 49,0 48,9
2018 117,4 118,5 130,4 95,9 48,6 49,5
2019 116,9 119,9 135,8 97,0 46,1 45,7
2020 103,4 113,6 137,1 97,2 41,3 35,8
2021 85,8 108,5 143,2 92,9 39,0 38,5
2022-01-10 16:00
Traficom