› In English

1. Miksi 95-oktaanisen bensiinin etanolipitoisuus on 10 prosenttia?

Suomessa 95-oktaanisen bensiinin etanolipitoisuutta lisättiin vuoden 2011 alussa, jotta liikennepolttoaineiden biopolttoainevelvoitteet voidaan täyttää. Liikenteen ympäristötavoitteiden saavuttamisessa etanolipitoisuuden lisäys bensiinissä on yksi keino muiden lisäksi. Tavoitteiden saavuttamisessa tarvitaan myös muita liikenteen biopolttoaineita sekä muita keinoja. Kaikkein tärkein keino on energiatehokkuuden parantaminen liikenteessä, mikä toteutuu mm. henkilöautokantaa uudistamalla. Myös joukkoliikenteen käytön edistäminen on tärkeää.

Suomi on asettanut pitkän aikavälin ilmasto- ja energiastrategiassa tavoitteeksi vähentää liikenteen hiilidioksidipäästöjä 15 % vuoteen 2020 mennessä ja 50 % vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 2005 päästöihin. Biopolttoaineiden käytön lisääminen on yksi tärkeimmistä lyhyen aikavälin päästövähennystoimenpiteistä.

Polttoaineiden laatudirektiivi määrittelee myös biokomponenttien pitoisuuksien raja-arvot polttoaineissa: bensiinissä saa olla enintään 10 tilavuusprosenttia etanolia ja dieselissä enintään 7 tilavuusprosenttia nk. FAMEa eli tyypillisimmin rypsipohjaista biodieseliä. Kansallisesti nämä velvoitteet on kirjattu polttoaineiden laatuasetuksessa, joka tuli voimaan vuoden 2011 alussa.

Energiaverouudistus muutti nestemäisten polttoaineiden valmisteveron perusteita niin, että vuoden 2011 alusta fossiilisilta ja bioperäisiltä polttoaineilta kannetaan energiasisältöön suhteutettua energiasisältöveroa sekä hiilidioksidipäästöihin perustuvaa hiilidioksidiveroa. Tämä antaa etua biopolttoaineille.

2. Kuinka kauan enintään 5 tilavuusprosenttia sisältävää bensiiniä tulee olemaan saatavilla?

95-oktaanisessa bensiinissä on enintään 10 tilavuusprosenttia etanolia ja 98-oktaanisessa bensiinissä enintään 5 tilavuusprosenttia etanolia. 98 E5 -bensiiniä voi käyttää moottoreissa, joihin 95 E10 -bensiini ei sovellu. Käytännössä Suomen autokanta on niin iäkästä, että 98 E5 -bensiiniä tulee olemaan saatavilla vielä pitkään. Suomessa on markkinoilla 98-oktaanista bensiiniä niin kauan kuin sille on kysyntää. Mikään lainsäädäntö ei vaadi tuotteen poistamista markkinoilta.

Vuonna 2018 annetun valtioneuvoston asetuksen (YM 2018/83) mukaan enintään 5 tilavuusprosenttia etanolia sisältävää 98 E5 -bensiiniä on pidettävä saatavilla ainakin vuoden 2024 loppuun asti. Asetuksen tarkoitus on  varmistaa se, että enintään 5 tilavuusprosenttia etanolia sisältävää 98-oktaanista bensiiniä tarvitseville autoille on jatkossakin olemassa riittävän tiheä jakeluverkosto.

3. Miksi etanolipitoisuutta nostettiin juuri 95-oktaanisessa bensiinissä?

Jotta asetetut ilmastopoliittiset tavoitteet voidaan saavuttaa, on biopolttoaineiden käyttöä lisättävä eniten niissä tuotteissa, joiden käyttö on laajinta. Teknisten rajoitteiden (säiliöt, pumput) vuoksi huoltoasemilla on mahdollista tarjota tulevaisuudessakin ilman huomattavia investointeja pääosin kahta bensiinilaatua, 95-oktaanista ja 98-oktaanista. Samat rajoitteet koskevat jakelujärjestelmää laajemminkin.

Kun etanolia lisättiin yleisimmin käytettyyn 95-laatuun ja 98-oktaanisen bensiinin etanolipitoisuus säilyi entisellään, pystyttiin täyttämään lainsäädännössä asetetut jakeluvelvoitteet ja samalla varmistamaan, että kaikkiin moottoreihin on saatavilla sopivaa bensiiniä.

Oktaanilukuvaatimus on ensisijainen tarkasteltaessa bensiinin soveltuvuutta moottoreihin: matalaoktaanisemman sijasta voi käyttää korkeaoktaanisempaa, mutta ei päinvastoin. Jos 95 E10-bensiini ei sovellu moottoriin, on vaihtoehtona 98 E5. Tavoitteena on säilyttää polttoaineiden jakelulogistiikka edelleen mahdollisimman yksinkertaisena ja tehokkaana, mikä on myös kuluttajan etu.

4. Mistä saa tietoa siitä, sopiiko autoon E10 tai muut uudet polttoaineet?

Vuodesta 2018 alkaen uusien autojen tankin luukussa on ollut näkyvissä polttoaineiden soveltuvuusmerkinnät. Epäselvissä tilanteissa polttoaineen soveltuvuustiedot voi varmistaa automerkin jälleenmyyjältä tai maahantuojalta. Myös näiltä sivuilta löytyy autoalan kokoamia tietoja E10-bensiinin soveltuvuudesta yleisimpiin henkilöauto- ja pakettiautomalleihin.

Korkeaseoksinen E85-etanolipolttoaine, joka sisältää 50-85 tilavuusprosenttia etanolia ja loput moottoribensiiniä soveltuu vain ns. flexifuel-autoihin. Niissä on järjestelmä, joka pystyy tunnistamaan polttoaineen etanolipitoisuuden ja säätämään auton sytytys- ja polttoainejärjestelmät kulloinkin käytettävää polttoainetta vastaavaksi. Näiden autojen polttoainejärjestelmät on valmistettu materiaaleista, jotka sietävät korkeaseosetanolia. Flexifuel-ominaisuus käy ilmi auton asiakirjoista. Epäselvissä tapauksissa asiaa voi tiedustella merkkiä edustavista autoliikkeistä tai merkin maahantuojalta.

5. Onko autossa tai käyttöohjekirjassa merkintä soveltuvasta/soveltuvista polttoaineista?

Vuoden 2018 lokakuusta alkaen uusien autojen tankin luukuissa on ollut merkintä autoon soveltuvista polttoaineista. Samat merkinnät löytyvät myös tankkauspistooleista.

Auton käyttöohjekirjassa on yleensä maininta autossa käytettävän polttoaineen vaatimuksista. Yleisesti nykyautojen käyttöohjekirjoissa edellytetään, että käytettävä bensiini on standardin EN228 mukaista. Kaikki tällä hetkellä autoihin saatavissa oleva bensiini on kyseisen standardin mukaista. E10–bensiinistä ei välttämättä mainita erikseen. 

Bensiinin sopivuudessa täytyy kiinnittää huomiota myös bensiinin oktaanivaatimukseen. Bensiinilaatu 95 E10 soveltuu kaikkiin uusiin Suomessa myytäviin henkilöautomalleihin vuodesta 2012 alkaen edellyttäen, että auton oktaanivaatimus on enintään 95. Ellei auton oktaanivaatimus selviä käyttöohjekirjasta tai muuten autosta löytyvistä valmistajan asettamista merkinnöistä, voi sen selvittää kysymällä automerkkiä edustavasta merkkiliikkeestä.

6. Onko oktaanilukuvaatimus tärkein bensiinin valintaperuste?

Kyllä, moottorin oktaanilukuvaatimus on aina ensisijainen peruste: jos oktaanilukuvaatimus on korkeampi kuin 95, ei 95 E10 -bensiini sovellu käyttöön, vaan on käytettävä 98 E5 -bensiiniä. Autoissa voi aina käyttää bensiinejä, joiden oktaaniluku on korkeampi kuin auton oktaanilukuvaatimus.

7. Voiko kaasuautoissa käyttää E10-bensiiniä? Entä flexifuel-autoissa?

Kaasuautossa on kaksi polttoainesäiliötä, toinen maa- tai biokaasulle ja toinen bensiinille. Auto käyttää näitä polttoaineita kuljettajan valinnan mukaan. On yleistä, että kaksikäyttöisiä kaasuautoja vastaavia versioita tuotetaan myös yksinomaan bensiinikäyttöisinä. Jos kaasuautoa vastaava bensiinikäyttöinen automalli soveltuu E10-bensiinin käyttöön, voidaan E10-bensiiniä käyttää myös vastaavassa kaasuautossa.

Automallien vastaavuus tarkoittaa yhtenevän merkin ja mallin ohella myös valmistusvuotta ja moottorityyppiä (iskutilavuus ja sylinteriluku). Vastaavien autojen moottoritehot ja moottoreiden tyyppikoodit voivat poiketa toisistaan. Ellei vastaavaa bensiinikäyttöistä autoa ole, saa tiedon E10:n soveltuvuudesta automallia edustavasta liikkeestä tai sen maahantuojalta.

Jos kyseessä on jälkiasennuksena kaasukäyttöiseksi muunnettu auto, on E10:n soveltuvuus tarkistettava alkuperäisen automallin mukaan.

Flexifuel-autossa on yksi polttoainesäiliö ja siinä voidaan käyttää bensiiniä tai korkeaseosetanolia E85 tai näiden seosta. Flexifuel-auto säätää polttoainejärjestelmänsä automaattisesti käytössä olevan polttoaineen mukaan. Kaikissa flexifuel-autoissa voidaan käyttää E10-bensiiniä joko sellaisenaan tai sekoitettuna korkeaseosetanoliin E85.

8. Entä pienkoneet, moottoripyörät, moottorikelkat, ruohonleikkurit ja muut?

Erilaisten pienkoneiden, moottoripyörien, moottorikelkkojen ja muiden bensiiniä käyttävien laitteiden osalta E10-bensiinin soveltuvuuden voi tarkistaa erillisestä koosteesta tai tiedustella tarvitaessa asiaa ajoneuvon tai laitteen myyneeltä kauppiaalta tai maahantuojalta.

9. Entä harrasteajoneuvot?

Kaikista Suomen autokannassa olevista automalleista ei ole saatavilla tietoja E10-bensiinin soveltuvuudesta. Tämä koskee erityisesti vanhoja tuotannosta poistuneita malleja ja esimerkiksi erilaisia harrasteajoneuvoja. Näiden kohdalla on ohjeena, että E10-bensiiniä ei tule käyttää. Suureen osaan harrasteajoneuvoista käy 98 E5 -bensiini. Edellytyksenä E10-bensiinin soveltuvuudelle autoyksilöön on aina, että polttoainejärjestelmän kaikki osat ovat laadultaan alkuperäistä vastaavia.

10. Mikä on tilanne autokilpailuissa?

Autokilpailuissa käytetään aina lajin sääntöjen mukaista polttoainetta. Sallittuja polttoaineita ovat tyypillisesti normaalit kauppalaadut, näin myös E10-bensiini. Moottoriurheilujärjestöt voivat neuvoa asiassa.

11. Mistä veneilijät saavat tietoa E10-bensiinin soveltuvuudesta veneiden bensiinimoottoreihin?

Venemoottorin maahantuojalta ja/tai valmistajalta.

12. Vaikuttaako E10-bensiini auton polttoaineenkulutukseen?

Etanolin energiasisältö on noin kaksi kolmasosaa bensiinin energiasisällöstä. Näin E10-bensiiniä tarvitaan saman energiamäärän saavuttamiseksi noin 2 % enemmän kuin bensiiniä, joka sisältää vain 5 % etanolia. Käytännössä ero kulutuksessa on niin vähäinen, että eroa ei normaalissa ajossa erota. Ajotavalla on huomattavasti suurempi vaikutus polttoaineenkulutukseen.

VTT:n tutkimuksen mukaan 95E10:n ja 98E5:n välillä ei ole käytännön tasolla juuri mitään eroa polttoaineenkulutuksessa normaaliajossa. VTT:n vuonna 2011 tekemien mittaustulosten polttoaineenkulutus oli 0,7 prosenttia suurempi käytettäessä enemmän etanolia sisältävää 95E10-bensiiniä.

13. Vaikuttaako E10-bensiini auton moottoritehoon?

E10-bensiini ei vähennä eikä lisää moottoritehoa, sillä oktaaniluvut pysyvät entisellään.

14. Mitä tapahtuu, jos tankkaa vahingossa E10-bensiiniä autoon, johon se ei sovellu?

E10-bensiinin satunnainen tankkaaminen bensiinikäyttöiseen autoon, johon se ei sovellu, ei aiheuta välittömiä vahinkoja eikä polttoainetta tarvitse autosta poistaa. Suositeltavaa on kuitenkin täyttää tankki soveltuvalla polttoaineella, kun kolmasosa tai puolet tankillisesta on käytetty. On mahdollista, että auton käynnistyvyys ja käyttöominaisuudet pakkasessa heikkenevät tilapäisesti väärän E10-tankkauksen seurauksena.

Korkeaseoksisen etanolipolttoaineen E85:n tankkaus muuhun kuin flexifuel-autoon aiheuttaa korroosiota, vakavia käyntihäiriöitä ja pakokaasupäästöjen lisääntymistä, jos auto ylipäätään käynnistyy. Tällaisessa tapauksessa auto on hinattava korjaamolle polttoaineen vaihtoa varten. Etanoli voi vahingoittaa materiaaleja.

15. Muuttaako E10-bensiini bensiinin lisäaineiden tarvetta?

Jäänestoaineen tarve E10-bensiinin kanssa on vähäisempi kuin sellaisen bensiinin kanssa, jossa etanolipitoisuus on pienempi.

Jos auto tarvitsee venttiilinsuojalisäainetta, sitä on käytettävä riippumatta siitä, onko bensiininä E5 tai E10. Kaksitahtimoottoreiden bensiinin voiteluainetarve säilyy E10-bensiinin yhteydessä entisellään.

16. Mitä laatuvaatimuksia liikennepolttoaineiden pitää täyttää?

Bensiinin ja muiden liikennepolttoaineiden laatuvaatimusten pohjana on EU:n polttoaineiden laatudirektiivi. Direktiivissä asetettuja ja kansalliseen lainsäädäntöön vietyjä laatuvaatimuksia täydentävät eurooppalaiset ja kansalliset liikennepolttonesteiden laatustandardit. Ne määrittelevät vähimmäisvaatimukset polttoaineiden ongelmattoman toiminnan takaamiseksi. Suomessa saa myydä vain direktiivien ja lainsäädännön vaatimukset täyttäviä liikennepolttoaineita.

Eurooppalaiset standardit laaditaan Euroopan standardointikomiteassa CEN:ssä. Ne valmistellaan asiantuntijavoimin yhteistyössä eri osapuolien kuten polttoaineen tuottajien ja moottorivalmistajien kanssa. Laatustandardit ovat Suomessa voimassa SFS-EN-standardeina. Laatustandardi SFS-EN 228 asettaa vaatimukset  moottoribensiinille.

17. Onko kaikilla huoltoasemilla jatkossa myynnissä kaikkia liikennepolttoaineita?

Pääsääntöisesti huoltoasemilla on saatavissa edelleen kahta moottoribensiinilaatua: 95-oktaanista E10-bensiiniä ja 98-oktaanista E5-bensiiniä. Kaiken kaikkiaan liikennepolttonesteiden kirjon kasvaessa tulevina vuosina jokaisella huoltoasemalla ei välttämättä tule olemaan myynnissä kaikkia markkinoilla olevia bensiini- tai muita liikennepolttoainelaatuja.

18. Liittyvätkö E10-bensiini ja etanolipitoisuus mitenkään dieselöljyyn?

Eivät liity. Markkinoilla on erilaisia dieselpolttoaineita. Suurimmassa osassa bio-osuutena on kotimaisilta jalostamoilta tulevaa uusiutuvaa dieselpolttonestettä, jota tehdään vetykäsittelyllä. Raaka-aineina käytetään jätteitä ja tähteitä, kuten kasviöljyä ja eläinrasvaa. Bio-osuus vaihtelee, eikä sille ole määrätty enimmäismäärää, koska tuote vastaa kemialliselta koostumukseltaan normaalia dieselöljyä. Markkinoilla voi olla myös sellaista dieselöljyä, jossa bio-osuutena on niin sanottua ensimmäisen sukupolven biodieseliä (FAME), jonka osuus on rajattu 7 tilavuusprosenttiin.

19. Mitä merkinnät huoltoasemien polttoainepumpuissa tarkoittavat?

Polttoainemerkintöjä koskevaa tietoa on koottu erilliselle sivulle.

20. Miten etanoli käyttäytyy palamisprosessissa?

Palamisprosessissa muodostuu aldehydejä happea sisältävistä yhdisteistä (oksygenaateista), joihin etanolikin kuuluu. Haitallisten pakokaasupäästöjen minimoimiseksi autot on varustettava katalysaattoreilla, jotka poistavat tehokkaasti erilaisia haitallisia yhdisteitä kuten aldehydejä.

Aldehydeillä on erilaisissa tieteellisissä tutkimuksissa todettu olevan haitallisia terveysvaikutuksia. Kun aldehydipitoisuudet kasvavat, haitat lisääntyvät. Katalysaattorilla varustetuissa autoissa polttoaineiden alhaisten etanolipitoisuuksien (esim. 10 tilavuus-% etanolia) aiheuttamien aldehydipäästöjen ei kuitenkaan ole arvioitu merkittävästi lisäävän pakokaasujen haitallisuutta.

Katalysaattorit toimivat tehokkaasti, kun polttoaineen etanolipitoisuus on suhteellisen pieni ja pakokaasun aldehydipäästöt ovat hyvin alhaisella tasolla verrattuna muihin pakokaasujen haitallisiin komponentteihin. Jos etanolia jatkossa käytetään suurina pitoisuuksina (esim. yli 50 %-pitoisuuksina), on erityistä huomiota kiinnitettävä katalysaattoreiden kykyyn poistaa yhä suurempia aldehydimääriä. Tämä korostuu erityisesti kylmissä käynnistysolosuhteissa, jolloin katalysaattorien toimintatehokkuus ei ole parhaimmillaan.

21. Biopolttoaineiden kestävyydestä käydään paljon keskustelua. Mitkä ovat ajankohtaisia seikkoja tässä asiassa etanolin osalta nyt ja tulevina vuosina?

Biopolttoaineiden käytön lisäämisessä on mahdollisuus hyödyntää sekä maailmanmarkkinoilla että kotimaassa tuotettuja biopolttoaineita. Biopolttoaineet voidaan laskea mukaan biovelvoitteisiin vain, jos ne täyttävät EU:ssa asetetut tiukat kestävyyskriteerit ja kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistavoitteet.

Pääsääntönä on, ettei biopolttoainetta saa valmistaa raaka-aineesta, joka on saatu luonnoltaan monimuotoiselta alueelta (suojelualueet, aarniometsät, jne.) tai maasta, johon on sitoutunut paljon hiiltä (suot, kosteikot, tietyn tyyppiset metsät). Lisäksi vähimmäisvaatimus on, että biopolttoaineilla saadaan aikaan vähintään 50 %:n suuruinen päästövähenemä verrattuna fossiilisiin polttoaineisiin.

EU-lainsäädännöllä rajoitetaan perinteisten, niin kutsuttujen ensimmäisen sukupolven biopolttoaineiden käyttöä, koska niiden raaka-aineet kilpailevat ruoantuotannon kanssa. EU:ssa tavoitteena onkin lisätä jäte- ja tähdepohjaisten sekä muiden ruokaketjun ulkopuolisten raaka-aineiden käyttöä biopolttoainetuotannossa.

EU-lainsäädännöllä ei ole vaikutusta E10-bensiinin jakeluun tai markkinoilla olemiseen niin kauan kuin huolehditaan siitä, että E10-bensiinin maksimissaan 10 tilavuusprosentin etanoliosuus on tuotettu kestävyyskriteereitä noudattaen ja kestävyyskriteerit täyttävistä raaka-aineista.

Uusiutuvan energian direktiivissä on laskettu päästövähenemät ja elinkaarenaikaiset päästöt tyypillisimmille biopolttoaineille. Esimerkiksi brasilialaisella sokeriruokoetanolilla saadaan aikaan noin 50 %:n päästövähenemä fossiiliseen bensiiniin verrattuna, kun huomioidaan raaka-aineen viljelyn ja tuotannon, jalostuksen sekä kuljetuksen ja jakelun aiheuttamat päästöt tuotantoketjussa. Kotimaisen jäte- ja tähderaaka-aineista valmistetun etanolin päästövähenemä fossiiliseen bensiiniin verrattuna laskettuna niin kutsutuista elinkaarenaikaisista päästöistä on jopa 80-90 %.

Kotimaisen biopolttoainetuotannon lisääminen parantaa myös Suomen energiaomavaraisuutta ja huoltovarmuutta ja vähentää riippuvuutta fossiilista polttoaineista.

22. Mistä etanolia valmistetaan ja mitä kriteerejä sen tulee täyttää?

Etanoli on etyylialkoholia. Sitä valmistetaan perinteisesti käymisprosessilla, jossa raaka-aineina käytetään sokeri- ja tärkkelyspitoisia aineita. Suurimmat tuottajamaat ovat Brasilia ja Yhdysvallat, jotka tuottavat etanolia sokeriruo’osta, maissista, viljasta ja perunasta.

Ruokaketjun ulkopuolisten raaka-aineiden käyttöä etanolin valmistuksessa tutkitaan ja kehitetään jatkuvasti. Etanolia tuotetaan Suomessa kotitalouksien biojätteen lisäksi myös leipomoiden, kauppojen ja elintarviketeollisuuden jätteistä ja tähteistä. Etanolia valmistetaan nykyisin myös selluloosapohjaisista jäte- ja tähderaaka-aineista, kuten sahanpurusta.

Standardi SFS-EN 15376 asettaa vaatimukset, jotka bensiiniin sekoitettavan etanolin tulee täyttää riippumatta siitä, mistä raaka-aineesta etanoli on valmistettu.

Kaikkien bensiiniin lisättävien biokomponenttien tulee vähentää kasvihuonekaasupäästöjä. Vähennyksen määrä riippuu raaka-aineista, valmistustavasta ja kuljetusetäisyyksistä. Myös etanolin, joka sekoitetaan bensiiniin, tulee täyttää kaikki ne kestävän kehityksen vaatimukset, jotka EU on asettanut kaikille polttoaineiden biokomponenteille. Näiden vaatimusten täyttämistä seurataan siten, että toimijat, jotka tuovat polttoaineet markkinoille, raportoivat jäsenvaltioille. Ne puolestaan raportoivat Euroopan komissiolle.

Kestävyyslainsäädännön perustana on EU:n uusiutuvan energian direktiivi, jossa on esitetty laskentakaavat biopolttoaineiden kasvihuonekaasujen elinkaaripäästöille eli biopolttoaineiden hiilitaseelle ja oletusarvot eri biopolttoaineilla aikaansaataville päästövähenemille. Direktiivi sisältää myös linjaukset siitä, että toimijoiden on todennettava käytettyjen biopolttoaineiden kestävyys niin kutsutuilla alkuperätodistuksilla.

Enintään 10 tilavuus-% etanolia sisältävässä E10-bensiinissä käytetyllä etanolimäärällä ei ole oleellista vaikutusta autojen säänneltyihin pakokaasupäästöihin (kuten häkä, typenoksidit, rikkidioksidi ja hiukkaset) verrattuna nyt käytössä oleviin bensiinilaatuihin. Perinteinen bensiini ja uusi E10-bensiini ovat ympäristö- ja vaaraominaisuuksiltaan samanlaisia.