› In English
Ajankohtaista

Uutiset


Uutiset

1.12.2021 10.30

Vähäpäästöiset työsuhdeautot saavat uuden veroetuuden ensi vuoden alussa

Valmisteilla on uusi ensi vuoden alussa voimaan tuleva vähäpäästöisten työsuhdeautojen verotusarvoa alentava etuus. Uusi etuus täydentää tämän vuoden alussa käyttöön otettua täyssähköisten työsuhdeautojen veroetuutta.

Vähäpäästöisten työsuhdeautojen verotusarvo alenee

Uusi veroetuus koskee työsuhdeautoja, joiden hiilidioksidipäästöt (WLTP) ovat 1–100 g/km. Työsuhdeauton autoedun perusarvosta tehtävän vähennyksen suuruus on 85 euroa kuukaudessa. Alennus on määrältään puolet tämän vuoden alussa voimaan astuneesta täyssähköautojen verotusarvon alennuksesta (170 euroa/kk). Alennuksen saavat käyttövoimasta riippumatta kaikki päästörajan alittavat työsuhdeautot.

Etuus koskee sekä käyttöedun että vapaan edun autoja. Alennus koskee niitä vähäpäästöisiä autoja, jotka on ensirekisteröity vuonna 2021 tai sen jälkeen. Alennus astuu voimaan 1.1.2022 ja on voimassa vuoden 2025 loppuun asti.

Vähennys on määrältään sama riippumatta siitä, käytetäänkö edun arvon laskennassa kaavamaista arvoa vai kilometrikohtaista arvoa.

Muutos vähäpäästöisten autojen vapaan autoedun käyttökustannusten arvoon

Verohallinto on lisäksi valmistellut vähäpäästöisten autojen vapaan autoedun käyttökustannusten arvoon vähennyksen, joka kompensoi ladattavien hybridien ja kaasuautojen alempaa käyttökustannusta. Vapaan autoedun perusarvosta vähennetään seuraavat vähennykset:

1) 0,08 euroa kilometriltä tai 120 euroa kuukaudessa, jos auton ainoa mahdollinen käyttövoima on sähkö (vähennys on sama kun vuonna 2021)

2) 0,04 euroa kilometriltä tai 60 euroa kuukaudessa, jos auton käyttövoima on sähkö ja moottoribensiini, sähkö ja dieselöljy tai metaanista koostuva polttoaine (uusi vähennys, joka tulee voimaan vuonna 2022)

Kohdan 2 alennus koskee käytännössä lataushybridejä ja kaasuautoja. Vähennys ei koske ns. täyshybridejä ja kevythybridejä, joita ei ole mahdollista ladata ulkoisesta lähteestä, sillä näiden autojen polttoaineenkulutus on otettu huomioon keskimääräisen bensiini- ja dieselkäyttöisen auton kulutusarvojen laskennassa.

Lisätietoja




Palaa otsikoihin