Vuoden 2021 tiedotteet

Tiedotteita 2021

2.9.2021 13.12

Tuulilasin puhdistaminen on tärkeä liikenneturvallisuusteko

Kirkkaasti turvallisin -tuulilasikampanja muistuttaa autoilijoita varautumaan syksyn tuloon ja tarkistamaan, että ajoneuvon tuulilasi on puhdas ja ehjä. Myös pyyhkijänsulkien kunto on hyvä tarkistaa syyssateiden varalta ja varautua pakkasenkestävän pesunesteen lisäämiseen pesuainesäiliöön. Tuulilasin puhdistaminen ja tarvittaessa vaihtaminen uuteen tekee ajamisesta mukavampaa ja turvallisempaa.

Likaisen, kuluneen tai rikkinäisen tuulilasin läpi on vaikea nähdä erityisesti syksyllä matalalta paistavassa vasta-auringossa. Pöly ja lika pinttyvät tuulilasin pinnalle harmaaksi havainnointia vaikeuttavaksi kalvoksi. Tästä on haittaa maantieliikenteen lisäksi taajamissa. Esimerkiksi suojatielle astuvaa jalankulkijaa on vaikeaa nähdä likaisen tuulilasin läpi auringon tai ajovalojen paistaessa silmiin. Lasin pitäminen puhtaana lisää myös sen käyttöikää. Lasin naarmuuntumista voi ehkäistä vaihtamalla pyyhkijänsulat säännöllisesti uusiin ja käyttämällä riittävästi pesunestettä tuulilasia pyyhittäessä. Kiveniskemiltä ja halkeamilta on vaikea sataprosenttisesti välttyä, mutta riittävät turvavälit pienentävät niiden todennäköisyyttä.

Kirkkaasti turvallisin -kampanjan tuulilasitarkastukset siirretään syksystä pääsiäiseen 2022

Autoalan Keskusliitto, Saint-Gobain Autover, Autoliitto, Onnettomuustietoinstituutti ja Liikenne- ja viestintävirasto Traficom ovat järjestäneet autoilijoiden valistukseen keskittyneen Kirkkaasti turvallisin -kampanjan useana vuonna. Kampanjan aikana autoalan insinööriopiskelijat ovat tarkastaneet veloituksetta autoilijoiden tuulilaseja valituilla ABC-asemilla.

Syksyksi suunnitellut tuulilasitarkastukset 10.-12.9.2021 siirretään vallitsevan koronatilanteen vuoksi ensi vuoden pääsiäiseen. Tarkastukset järjestetään kiirastorstaina 14.4, pitkäperjantaina 15.4. ja pääsiäismaanantaina 18.4.2022 klo 12.00-18.00 Lohjalla, Hämeenlinnassa, Lappeenrannassa, Oulussa, Seinäjoella ja Raisiossa.

tekninen johtaja Jouko Sohlberg, Autoalan Keskusliitto ry, puh. 0400 904 003
liiketoimintajohtaja Tommi Lehtovirta, Saint-Gobain Autover, puh. 040 182 8692
viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen, Autoliitto, puh. 040 751 1173
liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty, Onnettomuustietoinstituutti, puh. 040 922 1365