Vuoden 2021 tiedotteet

Tiedotteita 2021

5.11.2021 11.17

Kainuun ammattiopisto (KAO) palkittiin Autoalan koulutuksen järjestäjä -palkinnolla

- Autoalan Keskusliiton säätiö panostaa autoalan osaamiseen nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä

Uusien teknologioiden ja palveluliiketoiminnan kehityksen myötä on tärkeää entisestään vahvistaa autoalan koulutuksen ja tutkimustoiminnan toimintaedellytyksiä ja korkeaa laatua. Autoalan Keskusliitto ja  Autoalan Ammattikoulutuksen Edistämissäätiö (AAKES) ovat toimineet vuosia yhteistyössä ammatillisten oppilaitosten, ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen kanssa kehittäen uusia palveluliiketoiminnan malleja varmistaakseen autoalan osaamisen tulevaisuudessakin.

Säätiö järjestää vuosittain autoalan ammatillisen toisen asteen koulutuksen järjestäjille suunnatun  Autoalan koulutuksen järjestäjä -kilpailun.

Autoalan koulutuksen järjestäjä 2020 -palkinto myönnettiin Kainuun Ammattiopistolle Autoalan Keskusliiton AKL Summit -suurtapahtumassa Finlandia-talolla 4.11.2021. Palkinto jaettiin koronan vuoksi kevään sijaan syksyllä.

Palkinto myönnetään kouluttajalle, joka on esimerkillisesti kehittänyt autoalan koulutustoimintaa oppimisen, toimintaympäristön muutosten ja teknologian kehittymisen näkökulmasta.

”Tämän hetken suurimpia haasteita autoalalla on osaavan työvoiman saatavuus ja yritysten kyky vastata toimintaympäristön nopeisiin muutoksiin. Tarvitaan pitkäjänteistä yritys-oppilaitosyhteistyötä kaikkien kouluasteiden kesken. Kainuun ammattiopiston toiminnassa korostuu vahva työelämälähtöisyys ja toiminnan jatkuva kehittäminen”, toteaa säätiön asiamies, Autoalan Keskusliiton tekninen johtaja Jouko Sohlberg.

”Oppilaitoksemme vahva panostus ammattitaitoisiin, tekniikan kehityksessä mukana oleviin opettajiin on luonut hyvän pohjan yritysmaailman tarpeiden täyttämiseen. Olemme kasvattaneet verkostoamme sekä alan oppilaitosten, maahantuojien että yritysten suuntaan. Hyvällä yhteistyöllä uskomme selviävämme uusista haasteista myös tulevaisuudessa”, jatkaa opettaja Markku Suonpää.

Voittaja palkitaan alan opettajien koulutukseen tarkoitetutulla avustuksella ja tunnustuspalkinnolla.

tekninen johtaja Jouko Sohlberg, Autoalan Keskusliitto p. 0400 904 003
opettaja, tiimivastaava Markku Suonpää, Kainuun ammattiopisto p. 044 797 0840
www.akl.fi

Kuva palkintojen jako

Autoalan Keskusliiton omistama Autoalan Ammattikoulutuksen Edistämissäätiö on perustettu vuonna 1961 edistämään autoalan ammatillista koulutusta osaavan työvoiman varmistamiseksi autoalalle. Säätiö tukee autoalan alan opettajien täydennyskoulutusta ja tutkimustoimintaa mm. järjestämällä vuosittain autoalan opettajille suunnatut opettajapäivät. Auto- ja työkonetekniikan professuuri perustettiin Oulun yliopistoon vuonna 2010 säätiön tukemana. Professuurin tavoitteena on vahvistaa auto-, työkone- ja kuljetustekniikan tohtori- ja diplomi-insinöörikoulutusta ja tutkimustoimintaa Suomessa. Oulun yliopiston kauppakorkeakouluun perustettiin vuonna 2020 ensimmäinen autoalan liiketoiminnan professuuri tavoitteena kehittää alan liiketoimintaa, vastata tulevaisuuden haasteisiin tutkimuksen avulla ja edistää alan koulutusta kaikilla asteilla.