In English

rss Tiedotteet

24.1.2018 18.46

Nopeusrajoitetut henkilöautot sallitaan ensi vuonna

Autotuojat ja -teollisuus ry:n tiedote

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan nopeusrajoitettujen henkilöautojen käyttö voitaisiin sallia alle 18-vuotiaille kuljettajille 1.1.2019 alkaen. Lakimuutoksen tavoitteena on parantaa nuorten kuljettajien turvallisuutta ja tarjota vaihtoehtoja liikkumiseen. Se tuo mukanaan etuja perheille niin turvallisuuden kuin taloudenkin näkökulmasta.

Ministeriö on Trafin kanssa selvittänyt syksyn aikana nopeudeltaan rajoitettujen henkilöautojen käyttöönottoa. Tarkoituksena on muokata henkilöautot traktorin ajoneuvoluokkaan T1 (traktori). Lain valmistelun aikana määritellään yksityiskohtaisemmat rajoitukset, muun muassa maksiminopeus sekä tarkemmat ajoneuvoja, nopeudenrajoittimia ja ajokorttiluokkaa koskevat vaatimukset.

”Uudistus on hyvin tervetullut ja parantaa selvästi alle 18-vuotiaiden turvallisuutta liikenteessä. Se lisää myös liikkumisen joustavuutta perheissä ja alentaa nuorten liikkumisen kustannuksia”, sanoo Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio. Nopeusrajoitetut henkilöautot parantaisivat myös ajokortistaan jo luopuneiden senioreiden liikkumismahdollisuuksia ja elämänlaatua.

Turvallisuus edellä

"Ministeriön avaus on erittäin tärkeä ja ajankohtainen liikenneturvallisuusteko", kertoo Kallio. Henkilöautojen korirakenteet ja turvallisuusvarusteet ovat huomattavasti kehittyneempiä kuin mopoautoissa, jolloin pienemmistä kolareista selvitään ilman henkilövahinkoja. Onnettomuuksiin ei myöskään jouduta yhtä helposti, sillä henkilöautojen aktiiviseen turvallisuuteen vaikuttavat järjestelmät ovat yleistyneet. Onnettomuuksia merkittävästi vähentävä ajonvakautus (ESC) on ollut pakollisena Euroopassa myytävissä henkilöautoissa jo vuodesta 2012 alkaen. Lisäksi moni edullinen A- ja B-segmentin auto sisältää nykyisin esimerkiksi kaistavahdin ja automaattisen hätäjarrutustoiminnon.

Kallion mukaan on valitettava tosiasia, että mopoautojen kuljettajat ja matkustajat ovat suhteellisesti muuta liikennettä alttiimpia henkilövahingoille. Onnettomuustietoinstituutin (OTI) mukaan vuosina 2011-2015 liikennevakuutuksesta korvatuissa mopoautovahingoissa vammautui 1 229 ja kuoli neljä henkilöä. Kuvaavaa on, että mopoautojen ja henkilöautojen välisissä onnettomuuksissa kaikki neljä kuolonuhria ja 72 prosenttia vammautuneista oli mopoautossa joko kuljettajana tai matkustajana. Vastaavasti vammautuneista vain 14 prosenttia oli henkilöautossa. Nopeusrajoitettuihin henkilöautoihin siirrytään pienissä määrin myös kaksipyöräisten mopojen parista, jolloin turvallisuusvaikutus on entistä suurempi.

Jälkiasenteinen sähköinen rajoitinlaite on rakennettu niin, että virran poistaminen estää autolla liikkumisen. Liittimien ja laitteen sinetöinti tekevät myös ohitusyritysten valvonnasta tieliikenteessä ja vuosikatsastuksissa helppoa. Mikäli nopeudenrajoitin on tehdasasenteinen, suojatun moottoriohjausyksikön ohittaminen kotikonstein on mahdotonta.

Edullinen vaihtoehto mopoautolle

Mopoauto ja A- tai B-segmentin henkilöauto vastaavat toisiaan 10 000–15 000 euron ostohinnallaan. Pieni henkilöauto säilyttää kuitenkin arvonsa mopoautoa paremmin. Sähköisen nopeudenrajoittimen asentaminen onnistuu lähes mihin tahansa sähköisellä kaasupolkimella varustettuun henkilöautoon. Pelkän laitteen hinta on noin 300 euroa ja asennustöineen hinnaksi tulee noin 400 euroa.

Lisätietoja

Toimitusjohtaja Tero Kallio, Autotuojat ja -teollisuus ry, puh. 040 729 4513, tero.kallio@autotuojat.fi

Nopeusrajoitettujen henkilöautojen tietopaketti AT:n sivuilla

Autotuojat ja -teollisuus ry (AT) on autojen maahantuontiyritysten ja autoteollisuuden yhdistys. Sen jäsenten edustamat merkit kattavat lähes kaikki Suomessa saatavilla olevat automallit.

Autoalan Tiedotuskeskus (AuT) on autoalan suurimpien toimialajärjestöjen palvelu- ja informaatiokeskus, jonka tehtävänä on tuottaa tietoa tieliikenteestä sekä autokaupan, autoteollisuuden, korjaamojen ja katsastuksen toimialoilta.


Palaa otsikoihin




print