In English

rss Tiedotteet

27.9.2017 11.48

Hallitus uusii romutuspalkkiokampanjan ensi keväänä

– myös sähköautoille luvassa tukea

Hallitus nopeuttaa autokannan uudistumista romutuspalkkiolla. Kampanja vähentää päästöjä ja parantaa autokannan liikenneturvallisuutta. Hallituksen ehdottama kampanja on erinomainen osoitus siitä, että pienilläkin toimenpiteillä voidaan vähentää merkittävästi päästöjä. Satunnaisesti muutaman vuoden välein toistettuna romutuskampanja vähentäisi autokannan hiilidioksidipäästöjä noin 100 000 tonnia vuoden 2030 tasolla.

Valtio on varannut tammi-heinäkuussa toteutettavaan romutuspalkkiokampanjaan yhteensä 8 miljoonan euron määrärahan. Romutuskampanjassa uuden henkilöauton ostaja saa 1 500 euron romutuspalkkion, jos vie samalla kierrätettäväksi omistuksessaan olevan vanhan auton. Uuden auton päästöt saavat olla enintään 110 g/km. Ladattaville hybridiautoille, kaasuautoille ja korkeaseosetanolia käyttäville autoille ei aseteta päästörajaa ja niille romutuspalkkio on 2 500 euroa. Palkkiosummat koostuvat valtion 1 000 tai 2 000 euron osuudesta ja autoalan 500 euron osuudesta. Energiatehokkain kolmannes tarjolla olevista automalleista mahtuu romutuspalkkiolle ehdotetun päästörajan alle.

Hallitus on jo aiemmin linjannut tavoitteekseen 250 000 sähköautokannan vuoteen 2030 mennessä. Täyssähköautojen hankintaa tuetaan ensi vuoden alusta 2 000 eurolla. Tuki on suunnattu kotitalouksille ja sitä jaossa hieman alle 6 miljoonaa euroa vuodessa neljän seuraavan vuoden aikana.

Romutuspalkkio vähentää päästöjä ja parantaa liikenneturvallisuutta

Romutuspalkkiota kokeiltiin Suomessa onnistuneesti vuonna 2015. Kokeilussa uuden auton päästörajana oli 120 g/km ja romutuspalkkion oli 1 500 euroa. Kierrätykseen saatiin selvästi tavanomaista enemmän elinkaarensa päässä olevia autoja.

Kokeilussa uuden auton hankkineista noin 60 prosenttia ei ilman kampanjaa olisi hankkinut uutta vähäpäästöistä autoa ja kierrättänyt vanhaa autoaan. Vanhojen kierrätykseen päätyneiden autojen laskennalliset hiilidioksidipäästöt olivat keskimäärin 70 prosenttia suuremmat kuin tilalle hankittujen uusien autojen.

Kokeilussa uuden auton ostaneet erosivat selvästi keskimääräisestä uuden auton ostajasta – romutuspalkkion hyödyntäneet olivat keskimäärin nuorempia ja pienituloisempia kuin uuden auton ostajat keskimäärin. Romutuspalkkiolla hankittu auto maksoi noin 21 000 euroa, kun normaalisti uuden auton keskihinta on Suomessa noin 32 000 euroa.

Vaikka romutuspalkkio edellyttää valtiolta rahoitusta, se toisaalta lisää valtion verotuloja auto- ja arvonlisäverotuottojen muodossa. Esimerkiksi vuoden 2015 kokeilu, jossa määräraha oli samansuuruinen kuin nyt ehdotetussa laissa, lisäsi autoveron kertymää ylimääräisellä 17 miljoonaa eurolla.

Lisätietoja

Trafin seurantatutkimus vuoden 2015 romutuspalkkiokokeilusta

toimitusjohtaja Tero Kallio, Autotuojat ry, puh. 040 729 4513, tero.kallio@autotuojat.fi

toimitusjohtaja Pekka Rissa, Autoalan Keskusliitto ry, puh. 0500 417 300, pekka.rissa@akl.fi

toimitusjohtaja Arto Silvennoinen, Suomen Autokierrätys Oy, p. 0400 674 199, arto.silvennoinen@autokierratys.fi


Palaa otsikoihin



print