In English

Tiedotearkisto 2015

17.11.2015 13.00

Valtakunnallinen Tuulilasikampanja starttaa 2016

Autoalan Keskusliitto on yhdessä vuoden 2015 yhteistyökumppaninsa Saint-Gobain Autoverin kanssa ideoinut liikenneturvallisuuskampanjan, joka keskittyy tuulilasien kuntoon. Kampanjan avulla kiinnitetään autoilijoiden huomio tuulilasin merkitykseen liikenneturvallisuudelle. Mukana kampanjassa ovat myös Autoliitto ja Liikenteen turvallisuusvirasto (Trafi).

Tuulilasi on autossa kantava rakenne, jota halkeamat merkittävästi heikentävät. Tuulilasiin on usein myös integroitu erilaista tekniikkaa, kuten antureita, sensoreita ja kameroita, joiden toimintaan pienetkin naarmut ja lovet lasin pinnassa saattavat vaikuttaa.

Kura, lumi, suola, jää ja huurre lasissa pimentävät tehokkaasti näkymää tuulilasin läpi. Liian usein saamme talvisin lukea uutisia autoilijoista, jotka ovat joutuneet onnettomuuteen siksi, etteivät ole viitsineet puhdistaa tuulilasia lumesta ja jäästä. Huonossa kunnossa olevat tuulilasinpyyhkijät naarmuttavat surutta lasin pintaa. Tuttua on myös se, kuinka naarmuinen tuulilasi muuttuu viistosti paistavassa auringossa pelkäksi heijastepinnaksi.

Valtakunnallinen tuulilasien tarkistuskampanja toteutetaan hiihtolomaviikkojen 2016 yhteydessä Helsingissä, Turussa, Tampereella ja Oulussa. Kampanjan käytännön toteutuksessa apuna ovat Metropolian, Tampereen ja Turun ammattikorkeakoulujen ja Oulun yliopiston opiskelijat sekä Autoliiton tiepalvelumiehet.

 

Lisätietoja:
tekninen johtaja Jouko Sohlberg, Autoalan Keskusliitto ry, puh. 0400 904 003
liiketoimintajohtaja Jussi Kovasiipi, Saint-Gobain Autover, puh. 040 580 0403
viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen, Autoliitto, puh. 040 751 1173
johtava asiantuntija, Jussi Pohjonen, Liikenteen turvallisuusvirasto (Trafi), puh. 029 5345 310


Palaa otsikoihin



print